کمی تحرک به پیشگیری از دیابت نوع 2 کمک می کند

 18 دسامبر 2015- محققان دانشگاه Leicesterدریافتند زنان دارای  اضافه وزن با شیوه ی زندگی بی تحرک، می توانند خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را از طریق ایستادن یا راه رفتن منظم برای مدت پنج دقیقه در  فواصل  نشستن طولانی  مدت  خود کاهش دهند.

محققان به بررسی تأثیر نشستن طولانی مدت برمقدار قندخون زنانی با خطر بالای ابتلا به دیابت نوع 2 پرداختند. داشتن خطر زیاد ابتلا به دیابت از طریق بالا بودن قند خون بیش از حد طبیعی، چاقی یا داشتن  اضافه وزن مشخص میشود. با این حال، تغییرات تغذیه ای مناسب و انجام فعالیتهای فیزیکی بیشتر می تواند به بازگرداندن مقدارقند خون به میزان طبیعی دراین افراد کمک  کند.

دراین مطالعه، 22 زن دارای اضافه وزن یا چاق بطورتصادفی برای نشستن طولانی مدت و بی وقفه به مدت 7.5ساعت یا نشستن طولانی مدت که هر 30 دقیقه یکبار با وقفه های 5 دقیقه ای از ایستادن یا راه رفتن همراه است ، ثبت نام شدند.

 محققان مشاهده نمودند که تاثیر وقفه های منظم در مدت زمان نشستن طولانی مدت (5 دقیقه هر نیم ساعت یکبار) بروی مقدار قند خون و انسولین پس از صرف وعده ی صبحانه و نهار  با تأثیر انجام پیاده روی سبک در فواصل نشستن طولانی مدت مشابه است .

ایستادن دراین فواصل 5 دقیقه ای که هر نیم ساعت یکبار تکرار می شوند ازافزایش میزان قند خون این افراد پس از صرف صبحانه و نهار 34 درصد می کاهد (راه رفتن درطی این مدت 28 درصد از افزایش  مقدارقند خون آنها می کاهد) و سبب افزایش 20 درصدی غلظت انسولین( 37 درصد برای  راه رفتن) در روز انجام مداخله  می شود. علاوه بر این  محققان دریافتند مقدار قند خون (در حالت ایستاده  و راه رفتن ) و انسولین(تنها زمانی  که شرکت کنندگان راه می روند) در روز پس از مداخله، به همین وضعیت باقی می ماند.

 محقق ارشد این پژوهش دکتر Joseph Hensonمی گوید: وقفه در نشستن طولانی مدت برای 5 دقیقه با ایستادن یا راه رفتن (فعالیت سبک) تأثیر چشمگیری بر میزان قندخون و پاسخ انسولین در زنان درمعرض  خطر ابتلا به دیابت نوع 2 دارد.

این رویکرد رفتاری ساده، می تواند درمداخلات بهداشت عمومی آینده با هدف بهبود متابولیسم زنان درمعرض خطر زیاد دیابت نوع 2 بکار گرفته شود. این یافته ها، اهداف مداخلات را به منظور بهبود سلامت متابولیک مشخص نمود. یکی  از محدودیت های این مطالعه کوچک بودن اندازه ی آن است، بهمین دلیل به مطالعاتی در میان جمعیت بزرگتری از افراد درمعرض خطر ابتلا به  دیابت نوع 2 نیاز داریم. با این حال نتایج این تحقیق از تأثیر ورزش  بر سلامتی افراد پشتیبانی می کند. یافته های این تحقیق بصورت آنلاین درمجله ی Diabetesمنتشر شده است.

 منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2015/dec/short-breaks-of-standing-or-walking-could-help-prevent-type-2-diabetes,-research-suggests-95902348.html